زندگی‌نامه وزیر

زندگی نامه محترم الحاج ملا محمد عیسی ثانی سرپرست وزارت فواید عامه

محترم الحاج ملامحمد عیسی ثانی، در سال ۱۳۳۵ هـ ش درقریه میرگیان ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار در یک خانواده متدین و علم پرور به دنیا آمده، که تحصیلات ابتدایی خود را در مسجد و مدرسه قریه خود به پایان رسانیده است.

 

پیشینه جهادی الحاج ملا محمد عیسی ثانی:

در آستانه ی کودتای کمونیست ها در کشور که سر آغاز بدبختی های این وطن بود، محترم ملامحمد عیسی ثانی پا در جوانی گذاشته بود، که در نظام کمونیستی و جابر نور محمد ترکی از اعضای تنظیم حرکت اسلامی بود. در همان زمان به هدایت بزرگان مسئولیت انتقال کارت های عضویت حرکت را به ولایت قندهار به عهده داشت.

 

پس از سقوط رژیم نور محمد ترکی در اولین روز حکومت ببرک کارمل که سربازان و تانک های نظامی حکومت ببرک کارمل نیز در قندهار حضور داشت، با استفاده از تاکتیک خاص، در پیپ های روغن کارت های عضویت حزب حرکت اسلامی را برای توزیع ارسال می کرد. پس از آن، جبهه بزرگی از علما به رهبری امیر مولوی عبدالوهاب و سه فرمانده دیگر هریک حاجی ملا فیض الله، حاجی حضرت بلال و حاجی ملا نصرالله که صدها مجاهد با استعداد داشت یکجا شدند.

 

موصوف دو سال بعد، بر اساس صداقت، شجاعت و تقوای خویش به حیث معاون در همان جبهه منصوب شد، بعداً جبهه خود را در تنظیم مولوی صاحب خالص ایجاد نمود و تا سقوط نظام کمونیستی نجیب الله این جبهه را فعال نگاه داشته بود، پس از سقوط نظام نجیب الله و پایان جهاد فی سبیل الله در کشور خانه نشین شد.

 

در دوران شر و فساد، بار دیگر مبارزه جهادی را به رهبری مولوی صاحب عبدالرزاق در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار علیه ظلم و بربریت آغاز کرد، زمانیکه وی آگاه شد که در کندهار طالبان نیز قیام را آغاز نموده است، همان بود که به رهبری مولوی عبدالرازق در کوه توبه با نمایندگان طالبان ملاقات نموده و با آنها بدون کدام قید و شرط یکجا شد. و در ولسوالی دند که مرکز طالبان آنجا بود رفت و در همان وقت یک تشکیل از طالبان به جنگ بولدک فرستاده شد که به هدایت بزرگان در این جنگ اشتراک ننمود.

و به بار دوم یک گروپ طالبان به کوه حوت فرستاده شد که در آنجا جنگ شدید صورت گرفت.

قابل ذکر است که محترم ثانی صاحب در دوران مبازرات طولانی جهای خویش چهار بار مجروح گردیده است.

 

بعد از فتح سپین بولدک، به شهر کندهار آمد و در بخش باز سازی، پیشرفت، و امنیت تلاش های خسته گی ناپذیر را انجام داد، که بعد از آن به اساس هدایت امیرالمؤمنین رئیس آب و برق ولایت کندهار شد، در این دوران توربین های بابا ولی، فیلکو و فابریکه برق را باز سازی نمود.

 

همچنان، وی در دوران ریاست آب و برق ولایت کندهار، به اساس هدایت امیر المؤمنین ملا محمد عمر مجاهد (رح) در مدت بسیار کم  کار انتقال لین برق بند کجکی را به شهر کندهار انتقال و تکمیل نمود.

همچنان ۷۰ موتر تجهيزات و وسایل برقي از تورغندی تا سب استيشن كجكي انتقال داد که تا دوراهی لشکرگاه رسید و در همان وقت شهر کابل از سوی طالبان فتح گردید.

 

بعد از فتح شهر کابل از سوی طالبان به کابل خواسته شد و به حیث وزیر آب و برق کار را آغاز نمود، درجریان این وظیفه و مسؤلیت لین کشی دوم میان نغلو و شهر کابل را تکمیل نمود. شبکه کابل، کانال و شبکه فابریکه چک، فابریکه ماهیپر را  ترمیم نموده و کار ترمیم فابریکه جبل السراج را آغاز کرد.

همچنان کار ترمیم توربین شبکه بند درونته را تکمیل و در جریان ترمیمات و لین کشی شخصاً در ساحه حضور داشت و کار ها از نزدیک مدیریت و نظارت می نمود.

 

هچنان در همان زمان، وسايل و تجهيزات بند نغلو، که در دوران شر و فساد از سوی آنها دزدی و به پاکستان انتقال گرديده بود که به منظور دوباره آوردن وسایل و تجهیزات، محترم ملا محمد عیسی ثانی به پاکستان رفت و تجهيزات و وسايل که از سوی آنها دزدی گردیده بود، از کارخانه ها و فابريکه ها شهر پشاور و لاهور جمع آوری و دوباره به کشور انتقال داد و در بند نغلو دوباره نصب و فعال نمود.

 

پس از تلاش ها فراوان در وزارت آب و برق، با حکم عالیقدر امیرالمومنین به سمت وزیر معادن و پطرولیم تعیین شد و بیش از دو سال در این وزارت ایفای وظیفه نمود، در این دوره در بخش معادن دستاوردها و پیشرفت های زیادی داشت، که مهمترین آنها توزیع زمین به صنعت کاران و سرمایه گذاران در پارک های صنعتی است که پس از آن سرمایه گذاران در آنجا کارخانه ساختند و هنوز هم فعال و در توسعه اقتصادی کشور نقش موثری دارند.

 

علاوه بر این، قراردادهای مختلف خورد وبزرگ را در زمینه استخراج معادن به صورت شفاف عقد نمود که از جمله قراردادهای کرومیت لوگر، سنگ مرمر، سنگ های رخام و نیز یاقوت جگ دلک را می توان یاد آوری کرد. در آن زمان به صنعت و تجارت در کنار سایر بخش ها توجه زیادی صورت گرفت که به همین دلیل صنعت کشور شاهد پیشرفت های چشمگیری بود. وی تا آغاز  اشغال در کابل در همین سمت باقیماند.

 

تلاش های جهادی موصوف در دوران اشغال:

الحاج محمد عیسی ثانی در سال ۲۰۰۷ میلادی به هدایت رهبری امارت اسلامی افغانستان مجدداً در بخش استخراج معادن شروع به کار کرد. که در این زمان، در ولایت های هرات، فراه، میدان وردک، لوگر، ننگرهار، کنر و سایر ولایات ۴۵ معدن قرارداد گردیده بود که عواید شان به شکل شفاف و به موقع برای تمویل امورات جهاد در بخش مالی امارت اسلامی انتقال می شد.

 

از آنجایی که معادن منبع اصلی تمویل امارت اسلامی بود، دشمن هر از گاهی بالای معادن حمله می نمود و تمام وسایل و تجهیزات را از بین می برد، تا این منبع درآمد را فلج نمایند، با وجود تمام مشکلات اما تا فتح دوم امارت اسلامی تعداد این قراداد ها به ۱۹۵ رسیده بود.

 

وی در دوران فتح در ولایات سرپل، جوزجان و فاریاب حضور داشت، تا زمین های نفتی که از سوی مجاهدین امارت اسلامی تصرف شده است اداره نماید، که بعداً در روز های نخست فتح به امر معاون امیرالمومنین محترم مولوی صاحب محمد یعقوب مجاهد به کابل فرا خوانده شد و به عنوان سرپرست وزارت معادن و پطرولیم تعیین شد و بعد از انجام چند ماه وظیفه در همین وزارت بحیث معین تخنیکی این وزارت گماشته شد، بعد از معینیت به اساس حکم امیرالمؤمنین به حیث رئیس عمومی اجرائیوی شرکت برشنا تعیین و پس از آن به عنوان معین انرژی وزارت آب و برق تعیین گردید.

 

محترم الحاج ملا محمد عیسی ثاني به اساس حکم  شماره (۴۱۶) مورخ ۲۳/۶/۱۴۴۴ هجری قمری، امیرالمومنین به حیث سرپرست وزارت فوایدعامه منصوب گردید، که تا کنون در این سمت ایفای وظیفه می نماید.

 

وی با سابقه طولانی جهادی و سابقه کاری خود، به مناطق دور افتاده کشور به پا سفر کرده و تمامی سرک ها، پل ها و پلچک های کشور را از نزدیک دیدن نموده است و از مشکلات ترانسپورتی مردم آگاه است؛ به همین ترتیب، طرح‌های مؤثر و پلان های اساسی را برای بازسازی وترمیم سرک ها پل ها وپلچک های کشور تنظیم کرده است که با ترمیم آن مشکلات ترانسپورتی مردم حل خواهد شد و در انتقال اموال تجارتی سهولت ها فراهم خواهد شد، که کارهای عملی نیز در این حوزه آغاز شده و کار اعمار و بازسازی برخی شاهراه ها، سرکها و پل‌های کشور نیز جریان دارد.

 

11 months 1 week ago

.